ΙΔΡΥΤΙΚΗ ΔΙΑΚΥΡΗΞΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΠΑΣΚ

Αναρτήθηκε από ΠΑΣΚ Δ.Ε. Ν. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2011

Πανελλήνια Αγωνιστική Συνδικαλιστική Κίνηση Καθηγητών Μ.Ε.
(Π.Α.Σ.Κ. – καθηγητών Μ.Ε.)


Η παιδεία γενικά και η εκπαίδευση ειδικότερα, είναι ταυτόχρονα προϋπόθεση και αποτέλεσμα της οικονομικής ανάπτυξης και της κοινωνικής προόδου. Γι' αυτό και το εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας και οι δομές λειτουργίας του βρίσκονται πάντα στο κέντρο των επιταγών του επιλεγμένου μοντέλου οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης.

Στα πλαίσια αυτής της λειτουργίας η εκπαίδευση στη χώρα μας προγραμματίστηκε και λειτούργησε μέχρι σήμερα με κύρια χαρακτηριστικά τη μεταβίβαση της ιδεολογίας της άρχουσας τάξης, την αναπαραγωγή των διακρίσεων και των κανόνων συμπεριφοράς του συστήματος, τη δημιουργία επιστημόνων και τεχνικών για την αποδοτικότερη στελέχωση των μηχανισμών κέρδους και εκμετάλλευσης, τον έλεγχο της επιστημονικής και τεχνολογικής εξέλιξης και τη διάπλαση ατόμων χωρίς πολιτική σκέψη, πρωτοβουλία και κριτικές ικανότητες.
Η άρχουσα τάξη, έχοντας συνειδητοποιήσει πως ο ρόλος του καθηγητή ήταν καθοριστικός για την επίτευξη των στόχων της, προσπάθησε να τον κρατήσει μακριά από τα κέντρα αποφάσεων για την εκπαίδευση, εγκλωβισμένο σε ένα ασφυκτικά ανελεύθερο θεσμικό πλαίσιο, εξαθλιωμένο οικονομικά, κοινωνικά υποβαθμισμένο, με ανεπαρκή μόρφωση και ανύπαρκτη επιμόρφωση.
Όμως παρά τις προσπάθειές της δεν κατάφερε να κάνει τον εκπαιδευτικό όργανό της. Οι αγώνες για την επίλυση εκπαιδευτικών, επαγγελματικών και οικονομικών προβλημάτων του κλάδου συνέβαλαν στην ανάπτυξη ταξικής συνείδησης και στη ματαίωση των σχεδίων για τη χειραγώγηση του συνδικαλιστικού μας κινήματος.
Σήμερα, μετά την ανάληψη της εξουσίας από τις δυνάμεις της αλλαγής και με την ψήφιση του νέου συνδικαλιστικού νόμου 1264/82, διαμορφώνονται συνθήκες κατάλληλες για νέο προσανατολισμό του Συνδικαλιστικού Κινήματος.

Η ΠΑΣΚ καθηγητών Μ.Ε. με την ίδρυσή της αποσκοπεί, μέσα στις νέες ευνοϊκές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες και την ποιοτική μεταβολή στην κοινωνική και πολιτική φύση της εξουσία και το φορέα άσκησή της, να συμβάλλει με τις δικές της δυνάμεις για ριζική αλλαγή στην εκπαίδευση και εξυπηρέτηση των συνδικαλιστικών συμφερόντων των λειτουργών της μέσα από τις διαδικασίες των συνδικαλιστικών οργάνων.
Η ΠΑΣΚ Καθηγητών Μ.Ε. είναι η συνδικαλιστική κίνηση που εκφράζει όλους τους καθηγητές που πιστεύουν σε ένα ταξικό, μαζικό, ενωτικό, πολιτικοποιημένο, οργανωτικά αυτόνομο και ακηδεμόνευτο Συνδικαλιστικό Κίνημα.
Ειδικότερα:

α. Στο Συνδικαλιστικό τομέα

Στη σημερινή πολιτική συγκυρία, το Συνδικαλιστικό Κίνημα των καθηγητών, χωρίς κηδεμονίες και δεσμεύσεις, οφείλει να επαναπροσδιορίσει τη φυσιογνωμία του, να συγχρονίσει τη στρατηγική του και να ανανεώσει ποιοτικά τους στόχους του, την τακτική του και τις μορφές πάλης του, προβάλλοντας συνολικά την πολιτική και κοινωνική του δυναμική στον αγώνα για την κοινωνική απελευθέρωση των εργαζομένων.
Το Συνδικαλιστικό Κίνημα είναι φανερό πως δεν μπορεί πια να στοχεύει σε στενά κλαδικούς και συντεχνιακούς αγώνες, χωρίς να συλλαμβάνει το νόημα της ιστορικής συγκυρίας• κι ούτε στο Συνδικαλιστικό Κίνημα μπορεί να δεσπόζει μοναδικά ο οικονομίστικος χαρακτήρας. Η εμμονή και η άκριτη καθήλωση σ' αυτή τη λογική καθιστά τον αγώνα αμυντικό, λειψό και ατροφικό και είναι αδύνατο να συμβάλλει θετικά σε μια προοπτική ενότητας των εργαζομένων.
Μια ολοκληρωμένη διεκδικητική στρατηγική, ειδικά στις σημερινές συνθήκες, οφείλει να έχει ευρύτερο οπτικό πεδίο. Είναι απαραίτητο το Συνδικαλιστικό Κίνημα, σε κάθε διεκδίκησή του και σε κάθε μορφή αγώνα, να μην κατακερματίζει την ενότητα και τη συνοχή του, να μην αποκόβεται από τους ευρύτερους διεκδικητικούς αγώνες του λαϊκού κινήματος και να μη λειτουργεί αποσυνθετικά και αποδιαρθρωτικά στη σχέση του με άλλες κοινωνικές δυνάμεις, που τα αντικειμενικά τους συμφέροντα έχουν μια σταθερή σύγκλιση και συμπόρευση.
Σήμερα που το δημοκρατικό δημοσιοϋπαλληλικό κίνημα προωθεί με επιτυχια μια δυναμική αναμέτρηση με τις δυνάμεις που καθήλωσαν και υπονόμευσαν τα συμφέροντα των δημοσίων υπαλλήλων, οποιαδήποτε άλλη λογική φανερώνει σκοπιμότητες έξω και πέρα από τα αντικειμενικά συμφέροντα των εργαζομένων.

Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. στο συνδικαλιστικό χώρο απορρίπτει τρεις λογικές:
– Τη θεωρία της ταύτισης του κόμματος με το μαζικό φορέα, τη μετατροπή δηλαδή του μαζικού φορέα σε φερέφωνο του κόμματος.
– Τη θεωρία της "θεοποίησης" του μαζικού φορέα και του μηδενισμού του ρόλου των κομμάτων.
– Τη θεωρία της πολιτική ουδετερότητας των μαζικών φορέων.

Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. πιστεύει και προωθεί ένα διεκδικητικό συνδικαλισμό θέσεων, που ξέρει να διεκδικεί επιμέρους στόχους, αλλά και να υπερασπίζει, να εμβαθύνει και να ελέγχει τις πολιτικές, κοινωνικές και θεσμικές κατακτήσεις. Παράλληλα βλέπει το Συνδικαλιστικό Κίνημα διαλεκτικά δεμένο με το γενικότερο λαϊκό κίνημα, ενταγμένο μέσα στη στρατηγική της εθνικής λαϊκής ενότητας, με προοπτική την κοινωνική αλλαγή και την απελευθέρωση των εργαζομένων μέσα σε μια αυτοδιαχειριζόμενη, αποκεντρωμένη, σοσιαλιστική κοινωνία.

β. Στον εκπαιδευτικό τομέα

Αγωνίζεται:

1. Για μια εκπαίδευση που θα στηρίζεται στην πίστη στις ανθρώπινες αξίες, στο σεβασμό και την αξιοποίηση των παραδόσεων, του λαού μας και που θα συνδέεται με την παραγωγική και κοινωνική διαδικασία, συμβάλλοντας έτσι αποφασιστικά στην πνευματική, πολιτιστική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη.
2. Για την κατάργηση των φραγμών που υπάρχουν στη μόρφωση.
3. Για την εξασφάλιση συνθηκών ισότητας στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες, με την εξάλειψη της παραπαιδείας, την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης και των προνομιακών σχολείων, την εξάλειψη της διαφοράς μόρφωσης στα δύο φύλα και τη θέσπιση ειδικών μέτρων για τους εργαζόμενους μαθητές και τα ελληνόπουλα του εξωτερικού.
4. Για τη δημιουργία ίδιας και υψηλής ποιότητας παιδείας, με σωστή υλικοτεχνική υποδομή σε κάθε γωνιά της πατρίδας μας, μέσα από μια συνεχόμενη αύξηση συμμετοχής της παιδείας στο ακαθάριστο εθνικό προϊόν και τον κρατικό προϋπολογισμό.
5. Για τη θεσμοθέτηση της συμμετοχής του οργανωμένου κλάδου στη λήψη των αποφάσεων σε θέματα που τον αφορούν.
6. Για ένα αποκεντρωμένο εκπαιδευτικό σύστημα, με έντονη τη λαϊκή παρέμβαση και τον κοινωνικό έλεγχο σε όλα τα επίπεδα, δεμένο με την κοινωνία και τη ζωή και απαλλαγμένο από ξένα πρότυπα.
7. Για να αναχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από την ουσιαστική μάθηση, την πολιτιστική αυτενέργεια και τον αθλητισμό, σε διαδικασία κοινωνικοποίησης, εκπολιτισμού και επαγγελματικής κατάρτισης.
8. Για την εξύψωση του ρόλου του εκπαιδευτικού λειτουργού και τη με κάθε τρόπο ενίσχυσή του (σύγχρονη πανεπιστημιακή μόρφωση, συνεχή επιμόρφωση, κατάλληλες συνθήκες εργασίας, δίκαιες αμοιβές) ώστε να επιδοτηθεί απερίσπαστος στο λειτούργημά του.

γ. Στα γενικότερα ζητήματα

1. Ειρήνη – Εθνική Ανεξαρτησία
Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. πιστεύει ως, ιδιαίτερα για την πατρίδα μας, ο αγώνας για την προάσπιση της ειρήνης είναι παράλληλος με τον αγώνα για την υπεράσπισή της Εθνικής Κυριαρχίας, την κατάκτηση της Εθνικής Ανεξαρτησίας και την κατοχύρωση της πορείας προς την κοινωνική απελευθέρωση των εργαζομένων στην πατρίδα μας.
Γι' αυτό και συμμετέχει στα ζωντανά λαϊκά κινήματα για την Ειρήνη, την Ύφεση και τον Αφοπλισμό και αντιτάσσει σωστά και μεθοδευμένα τις δυνάμεις της για την αποσύνδεση της χώρας μας από τους στρατιωτικούς, πολιτικούς και οικονομικούς συνασπισμούς, που υπονομεύουν την Ειρήνη, την Εθνική μας Ανεξαρτησία και το κυριαρχικό δικαίωμα του ελληνικού λαού να προγραμματίζει αυτός την κοινωνική, οικονομική, πολιτική και πολιτιστική πορεία της χώρας του.
2. Πολιτικά δικαιώματα Δ.Υ.
Ο εγκλωβισμός του νεοελληνικού κράτους στα δεσμά της ξένης εξάρτησης συντέλεσε στη διαμόρφωση πολιτικού κλίματος που κράτησε μακριά από τις πολιτικές διαδικασίες τις λαϊκές δυνάμεις, με αποκορύφωμα την απαγόρευση για συμμετοχή στα κοινά όλων των Δ.Υ.
Οι αρνητικές συνέπειες αυτής της κατάστασης είναι προφανείς. Αδρανοποιείται ένα μεγάλο και ζωντανό μέρος των πολιτών, περιορίζονται οι δημοκρατικές διαδικασίες, παρεμποδίζεται η ανανέωση του πολιτικού κόσμου, δίνεται η δυνατότητα μονοπώλησης της πολιτικής ζωής από κάποιες προνομιούχες τάξεις και αφήνεται αναξιοποίητο το πνευματικό δυναμικό των χιλιάδων Δ.Υ.
Η ΠΑΣΚ-Κ Μ.Ε. πιστεύει πως ήρθε η στιγμή για την πολιτική χειραφέτηση των Δ.Υ. Γι' αυτό και θα αγωνιστεί με όλες τις δυνάμεις της για τις αναγκαίες νομικές και άλλες ρυθμίσεις, που θα οδηγήσουν στην πραγματοποίηση της θεσμικής αυτής αλλαγής στα πολιτικά μας ήθη.

3. Γυναικείο Ζήτημα

Η ιδιαιτερότητα των προβλημάτων της γυναίκας στις συνθήκες δουλειάς, σε συνδυασμό με τη θέση της στην οικογένεια, την ανυπαρξία προστασίας, τις διακρίσεις σε βάρος της σε όλα τα επίπεδα της πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής του τόπου, συνθέτουν το πρόβλημα της πολλαπλής καταπίεσης της Ελληνίδας.
Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. πιστεύει πως η ισοτιμία της γυναίκας θα προέλθει μόνο μέσα από την κοινωνική της απελευθέρωση και συμπαρατάσσεται με τις γυναικείες οργανώσεις που αγωνίζονται στην ίδια κατεύθυνση. Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. μελετά και προβάλλει ιδιαίτερα τα προβλήματα της ελληνίδας εκπαιδευτικού, προτείνοντας συγκεκριμένα τρόπους επίλυσής τους.
4. Πρόβλημα απασχόλησης επιστημόνων
Οι επιστήμονες είναι ο χώρος που έχει θίξει αρκετά η ανεργία, η υποαπασχόληση και η ετεροαπασχόληση. Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. δέχεται και προωθεί όσα οι επιστήμονες διεκδίκησαν μέσα από τους αγώνες τους, δηλ. την αυτοδύναμη οικονομική ανάπτυξη, την προώθηση της έρευνας και της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, την επιλογή και διαμόρφωση μιας εθνικής τεχνολογίας, την ενδυνάμωση του ρόλου των επιστημόνων μέσα στην παραγωγική διαδικασία και αγωνίζεται ιδιαίτερα για την επίλυση του κοινωνικού προβλήματος της αδιοριστίας των εκπαιδευτικών.
5. Πολιτιστικό Πρόβλημα
Η μεθοδευμένη και σκόπιμη πολιτιστική υποβάθμιση του λαού μας και η εξάρτηση του νεοελληνικού κράτους είχε σαν αποτέλεσμα:
– Την αποδιοργάνωση των παραδοσιακών ελληνικών μορφών κοινωνικής ζωής.
– Τη μεταφορά ξένων πολιτιστικών προτύπων μαζικής κατανάλωσης.
– Την απομάκρυνση από την ντόπια λαϊκή κουλτούρα.
– Την πολιτιστική απαλλοτρίωση και υπανάπτυξη.
Το νέο δημοκρατικό σχολείο, με πρωταγωνιστή τον καθηγητή, δεμένο με τον κοινωνικό περίγυρο, πνευματικό και πολιτιστικό κέντρο της γειτονιάς, του χωριού, της περιφέρειας, δεν μπορεί παρά να συμβάλλει στη δημιουργία μιας νέας πολιτιστικής προοπτικής.
Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. απορρίπτει την αστική ιδεολογία και τον αστικό τρόπο ζωής και προτείνει την πολιτιστική αυτοδυναμία, που θα αξιοποιεί τη γνήσια λαϊκή και εθνική μας παράδοση και παράλληλα θα αφομοιώνει δημιουργικά όλες τις σύγχρονες πολιτιστικές αξίες.

6. Προβλήματα Νέας Γενιάς
Η ολόπλευρη κρίση της ελληνικής κοινωνίας εκδηλώνεται πολύπλευρα στη νεολαία. Η μακρόχρονη εξάρτηση, οι πόλεμοι, η κατοχή, η αντίσταση, ο εμφύλιος διχασμός, οι συνθήκες τρομοκρατίας, οι επεμβάσεις, ο αντιδικτατορικός αγώνας σημάδεψαν καίρια αλλεπάλληλες γενιές του λαού μας.
Όλο αυτό το κλίμα συνυπάρχει με τα τωρινά προβλήματα. Συνυπάρχει με την ανεργία, την κρίση του περιεχομένου της εκπαίδευσης και τις λειτουργίες της, με την έλλειψη εμπιστοσύνης των νέων προς τους θεσμούς και τις αξίες, με την ανασφάλεια, με την αμφισβήτηση της πατριαρχικής – αυταρχικής οικογένειας και της πουριτανικής και υποκριτικής ηθικής.
Η σημερινή ελληνική νεολαία είναι ο κληρονόμος αυτής της ιστορίας και ο αποδέκτης των σύγχρονων αντιφάσεών της. Για τούτο η νεολαία είναι ο χώρος σύνορο.
Ο χώρος όπου γονιμοποιούνται οι μελλούμενες εξελίξεις και κυοφορείται η ελπίδα.
Η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. θεωρεί ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για να δικαιωθούν οι αγώνες της νεολαίας μας – που έχει συνδέσει την παρουσία της με κορυφαίες προσπάθειες του λαού μας – και να υλοποιηθεί το χρέος της πολιτείας απέναντι στη νέα γενιά για το δικαίωμα στη δουλειά, τη μόρφωση και τον πολιτισμό.
Ειδικότερα στο χώρο του σχολείου, μετά την ψήφιση του νέου δημοκρατικού κανονισμού των Μαθητικών Κοινοτήτων, η ΠΑΣΚ–Κ Μ.Ε. πιστεύει ότι οι σχέσεις καθηγητών – μαθητών πρέπει και είναι δυνατό να μπουν σε νέες βάσεις, που θα στηρίζονται στην αλληλοκατανόηση, τον αλληλοσεβασμό και τη συνεργασία για να υλοποιηθούν οι σκοποί της εκπαίδευσης.


Αρχειοθήκη ιστολογίου